Criza educațională Covid

Criza educațională Covid și post Covid. Cum răspund autoritățile provocărilor deschiderii unui an școlar atipic.

Prin pseudo-moțiunea eșuată in lipsa cvorumului necesar, încercarea PSD de a provoca o criză politică în plină criză sanitară, economică și educațională cu trei luni înaintea alegerilor la termen, și mai ales în  prag de an școlar și universitar a fost încă o dovadă de iresponsabilitate.   

În momentul de față prioritatea numărul 1 este Educația, pregătirea noului an școlar și universitar. Recent, Ministerul Educației și Ministerul Sănătății ne anunță următoarele:

1. Purtarea măștii va fi obligatorie, cu excepția copiilor cu vârsta sub 5 ani. Se vor realiza circuite în incinta școlilor, iar declarația pe proprie răspundere a părinților a fost eliminată. Totuși, autoritățile ne anunță că va exista un triaj epidemiologic la intrarea în unitatea de învățământ;

2. Școlile vor fi obligate să își stabilească primul scenariu pentru începutul anului școlar. Este nevoie de implicarea profesorilor, elevilor și părinților în tot acest demers pentru a asigura protejarea tuturor celor implicați în actul educațional, dar mai ales a autorităților publice locale!

Primarii trebuie să investească in Educație, să asigure conexiunea la Internet în școală potrivit modificării legistative pe care am propus-o și a fost recent adoptate în Parlament,  finanțarea burselor copiilor și decontarea navetei pentru profesori.

3. Licitația pentru tablete nu este finalizată. Ministrul Educației a cerut demiterea Președintei Oficiului Național pentru Achiziții Centralizate pentru lipsa de eficiență în activitate. Monica Anisie consideră că Ministerul și-a făcut datoria în vederea achiziționării celor 250.000 de tablete pentru elevii care au nevoie de aceste mijloace digitale de comunicare, însă ONAC nu și-a îndeplinit la timp atribuțiile.

Din păcate, și acest început an școlar va fi caracterizat de aceeași incertitudine ca și până acum.

Am făcut ministrului Educației mai multe propuneri legate de gestionarea începerii școlii. Am propus de nenumărate ori ca tabletele și mijloacele digitale de comunicare să fie achiziționate de Minister, în cel mai scurt timp. Nu este normal ca această investiție să fie suportată de părinți; elevii au dreptul constituțional la un învățământ gratuit. Din datele Ministerului, un sfert dintre elevii din mediul rural nu au acces la internet sau la mijloace de comunicare digitale!

Totodată, am susținut și promovat primul demers parlamentar prin care am modificat Legea Educației în sensul de a obliga Ministerul Educației să asigure tablete gratuite tuturor elevilor aflați în nevoie. Legea a fost promulgată, dar iată cum decidenții din Executiv nu au aplicat-o, privând zeci de mii de elevi de accesul la educație.

Am solicitat Ministerului să vină  cu informări clare si în  timp util.  Aflăm astăzi că abia pe 10 septembrie școlile vor comunica care va fi scenariul fiecăreia pentru începutul anului școlar. Din nou, mult prea târziu!

Pe de altă parte, am adus în atenția  Ministerului încă din aprilie faptul că există localități din mediul rural fără conexiune la internet sau, mai grav, la sistemul de alimentare cu energie electrică. Am solicitat ca autoritățile locale să asigure aceste conexiuni în cel mai scurt timp: degeaba avem tablete și Teleșcoală, dacă elevii și profesorii nu au semnal la internet sau nu pot avea acces la alimentarea cu curent electric.

Nu putem aduce sistemul de învățământ, peste noapte, la standardele pe care ni le dorim. Inca mai avem circa 1000 de  școli fără apă și canalizare în România!

Dacă ar fi existat mai multă  viziune, din aprilie și până astăzi, s-ar fi putut realiza pași semnificativi pentru siguranța copiilor noștri, inclusiv prin implementarea educației pentru sănătate în școli conform legii 45/2020 pe care am reușit să o adopt in Parlament și mai ales prin digitalizarea școlilor și instruirea la timp a profesorilor.

Prof. Cristina Iurișniți,

Deputat USR în Parlamentul României

membru în Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport

președinte al Comisiei pentru egalitatea de șanse între femei și bărbați