Scrisoare deschisă

Scrisoare deschisă adresată primului ministru Ludovic Orban, de solicitare a argumentelor, studiilor şi documentelor care au stat la baza luării deciziei de suspendare a activităţilor educaţionale.

Având în vedere ultimele măsuri dispuse de autorităţile publice competente privind restricţiile generate de pandemia de SARS-CoV-2, în calitate de deputat ales în Parlamentul României, de membru al Comisiei de învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport şi de preşedintă a Comisiei pentru egalitate de şanse din Camera Deputaţilor, am adresat la începutul acestei săptămâni o scrisoare deschisă prim-ministrului României, domnul Ludovic Orban, prin care am solicitat, în virtutea prerogativelor constituţionale ale controlului parlamentar, să îmi transmită argumentele, studiile şi documentele care au stat la baza luării deciziei de a suspenda activităţile educaţionale, respectiv cursurile întreprinse în învăţământul antepreşcolar, preşcolar, primar, gimnazial.

În fapt, începând de luni, 9 noiembrie, activitatea de tip faţă în faţă a tuturor instituţiilor de învăţământ, indiferent de ciclul de învăţământ (creşe, grădiniţe, şcoli primare, şcoli gimnaziale, licee) a fost suspendată, revenindu-se la învăţarea în online, acolo unde situaţia obiectivă permite acest lucru. Din păcate, în învăţământul preşcolar, dar şi în cel primar, cu greu se poate vorbi despre o învăţare în online care să suplinească într-un mod corespunzător activităţile educaţionale, respectiv programa şcolară pe care cei mici trebuiau să o parcurgă.

Nu de puţine ori, experţi în domeniul ştiinţelor Educaţiei, specialişti psihologi au atras atenţia cu privire la faptul că închiderea unităţilor de învăţământ, în special pentru segmentul de vârstă al preşcolarilor şi şcolarilor din învăţământul primar, poate avea consecinţe grave asupra dezvoltării psiho-emoţionale şi cognitive a celor mici. Perioada de vârstă la care mă refer este vitală în ceea ce priveşte formarea şi dezvoltarea unui copil, iar lipsirea acestora de accesul la activităţile educaţionale poate reprezenta o încălcare a dreptului fundamental la Educaţie. În acelaşi timp, consider că se generează şi o situaţie discriminatorie atâta timp cât cei mici nu pot să folosească sistemul online ca mijloc de învăţare, în timp ce, începând cu gimnaziul, elevilor le este mult mai facil să utilizeze resursele digitale.

Am atras de asemenea atenția că însăşi declaraţiile sale, în calitate de prim-ministru, precum şi cele ale doamnei ministru Anisie relevă faptul că mediul şcolar nu a fost în niciun moment un spaţiu care să faciliteze infecţiile cu noul coronavirus şi care să necesite închiderea totală a unităţilor şcolare.

Din această perspectivă, consider că măsura dispusă de autorităţile centrale este profund disproporţionată şi excesivă. Nu putem compara dreptul la protecţia sănătăţii şi dreptul la Educaţie al cetăţenilor, însă ocrotirea unuia dintre cele două drepturi fundamentale nu trebuie să determine o limitarea disproporţionată a exerciţiului celuilalt.

Consider că, în continuare, decizia cu privire la închiderea unităţilor şcolare trebuie luată de autorităţile publice locale, prin raportare la principiile autonomiei locale şi subsidiarităţii. A susţine că toate unităţile şcolare din România trebuie închise pentru a-i feri pe elevi şi profesori de infectarea cu noul coronavirus, ar echivala cu a impune un tratament identic, unor situaţii de fapt total diferite, fapt care nu poate fi acceptat.

Aşadar, am solicitat primului ministru al României să transmită analizele, documentele şi toate argumentele Guvernului care reclamă suspendarea activităţilor educaţionale din învăţământ şi să reevalueze redeschiderea cel puţin a grădiniţelor şi a şcolilor primare, dar şi să reanalizeze posibilitatea de a lăsa la dispoziţia autorităţilor publice locale decizia suspendării şcolilor.

Prof. Cristina Iurișniți,

Deputat USR în Parlamentul României

membru în Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport președinte al Comisiei pentru egalitatea de șanse între femei și bărbați